Friday, October 29, 2010

Berkongsi itu tandanya kasih dan sayang kan...

Assalamualaikum and Hi...

Well...well....well....entry hari ini, saya nak cakap tentang POTATO...Memandangkan ramai yang nak tahu macam mana saya buat the gravy...So, saya kongsikan di sini ya...Nanti boleh lah anda cuba untuk masak ye..Yang paling penting, masaklah dengan kasih sayang.(bercakap daripada pengalaman)..hehe...Sebab, kalau masak dengan ikhlas dan penuh kasih sayang, pasti makanan pun akan rasa sedap. If x sedap pun, akan rasa sedap jugak! ;p.. Okay2, dah xnak merepek...Mari kita memasak ye.....

To make the mashed potato, you need :

Potatoes ( selalunya saya guna Russet potato..tapi if nak guna ubi biasa pun boleh, cuma ubi kentang biasa xla segebu Russet potato..hehe)

Butter

Fresh milk (im using Low fat milk)

a lil bit of salt and pepper

Cara-cara

1. Rebus potatoes sampai empuk

2. Then, bila potatoes tu dah empuk, lenyek with butter..(butter ni ikut citarasa anda. If saya, saya agak2 je)

3. After that, masuk kan fresh milk, jangan letak banyak sangat..agak-agak juga

4. If nak menambahkan rasa, boleh letak salt or pepper...:)


Rupa mashed potato ku

For the gravy, you need :

Big onion
Garlic
Carrot (sebatang)
Potato (sebiji)
Brown sauce (beli kat Tesco, jenama Knorr)
Pepper
Garam dan gula

Cara-cara:
1. Kisarkan bawang-bawang, potato dan carrot. (carrot dan potato tu rebus dahulu ya)

2. Panaskan minyak, dan tumiskan bahan2 di atas sampai masak.

3. Kemudian, masuk kan brown sauce dan air.

4. Kacau sehingga sebati..dan selepas itu, masukkan pepper.

5. If ada rasa kurang ke, boleh la tambah garam dan gula.

Dah siap....hehe...gravy ni boleh juga di makan bersama lamb chop. Xda plak nak tunjuk gambar gravy....huhu...

So..so...so.....Selamat Mencuba ye :)..dan jangan lupa masak dengan kasih sayang...pastu boleh bagi untuk yang tersayang....uhuk..uhuk....:p

1 comment:

  1. bagi kepada yg tersayang kau ye nads... i get wt u mean *wink*

    ReplyDelete